top of page

O Skotsku


Skotsko je jednou ze čtyř zemí konstituční monarchie Spojeného království Velké Británie a Severního Irska, která se nachází v severní části ostrova Velká Británie. Mimo pevninu se Skotsko rozkládá na více než 790 ostrovech, z nichž největší jsou Orkneje, Shetlandy a Hebridy.

Hlavním a druhým největším městem Skotska je Edinburgh, který je jedním z největších evropských finančních center. Největším skotským městem je Glasgow, s 620 000 obyvatel (s aglomerací 1 700 000). Ve Skotsku žije 5 144 200 obyvatel, z nichž většinu (88 %) tvoří Skotové. Úředními jazyky jsou angličtina, skotština a skotská gaelština (wikipedie).


Už to budou tři měsíce co jsem přijela a zítra mi začíná poslední učební týden, který skončí testem ze španělštiny. Poznala jsem nové tradice, zvyky a získala dojmy, ráda bych některé z nich teď jmenovala.


1. Tak pro začátek něco z těžšího kalibru. Snídani, oběd a večeři známe už nějakou dobu co se učíme anglicky jako Breakfast, Lunch a Dinner. Ve Skotsku ale obědu neřeknou jinak než Dinner a večeři neřeknou jinak než Tea. A co když si někdo chce dát čaj o páté? Také Tea.


2. Skoti mluví „skotskou angličtinou“, nebo-li přízvukem, který při první návštěvě motá hlavu. Nyní jsem ale už pochopila, čím se liší od normální angličtiny. Skoti jednoduše špatně intonují. Když Angličané řeknou slovo „perfect“ tak intonacé padá na začátek slova, nebo-li na PER. Skoti nechají intonaci pouze na prvním E a sežvýknou konec slova. Tak to zní mně. Též mají Skoti i svůj malý slovníček, kdy slovo „little“ je nahrazeno slovem „wee“, „yes and no“ se řekne jako „ay and ney“ a slovo jezero je „loch“. Kdyby mě napadla nějaká další slova, tak bych pokračovala.


3. Nákupy nákupy nákupy. Skoti nakupují furt a to absolutně vždy. Vždyť centrum města Glasgow jsou tři nákupní třídy. Jo a místo v restauraci je též nemožné najít pokud nemáte rezervaci.


4. Nikdo před nikým na ulici neuhýbá. Pro ně je jednoduší se omluvit než tomu člověku uhnout.


5. Počasí je topic no.1



6. Haggis a Black Pudding. První je národní jídlo, jehož základem jsou ovčí vnitřnosti, jako srdce, játra, nebo plíce, ke kterým se přidává ovčí lůj, cibule, koření, sůl, ovesné vločky a někdy mletá ječná krupice. Směs těchto, ale i dalších ingrediencí se vaří asi 1 hodinu v ovčím žaludku (wikipedie). Black Pudding je součást každé pravé snídaně a je to černé kolečko vepřové krve. Musím uznat, že mi Black Pudding fakt chutnal před tím, než jsem zjistila, co že to vlastně je. Zkusila jsem si to dát i poté, ale nedokázala jsem to už pozřít. U Haggis jsem věděla hned od začátku, co to je a proto jsem se tomu vyhýbala co to šlo. Tenhle víkend jsem byla donucena to ochutnat a musím uznat, že se mi to líbilo už kvůli tomu, že mi to připomělo ČR. Proč? Nerozeznala bych to od jitrnice.



bottom of page